RESTO

Ohjaavat opettajat Restokisoissa 2023

Nyt on aika esitellä meidän ohjaavat opettajat vuoden 2023 Restokisoissa. Ohjaavat opettajat ovat tukena koko järjestämisen matkan ajan ja teemme heidän kanssaan tiiviisti yhteistyötä. Ohjaavina opettajina toimivat Arja Luiro, Riitta Brännare sekä Mika Kylänen. Pyysimme heitä kertomaan itsestään muutamalla sanalla sekä lisäksi vastaamaan muutamaan kysymykseen koskien Restokisoja ja alaamme. 

Arja Luiro:

Olen Arja Luiro ja työskentelen lehtorina TAMKin Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmassa. Aiemman urani tein ravintola-alalla ennen nykyistä ammattiani. Parasta omassa työssäni on se, kun näkee opiskelijoiden kasvun ihmisenä ja ammattilaisena opintojen aikana. Kiva on myös tehdä yhteistyötä valmistuneiden restonomien kanssa myöhemminkin. 

Monissako restokisoissa olet ollut mukana tähän mennessä? Mitkä niistä ovat olleet mieleenpainuvimmat ja miksi? 

Olen ollut mukana muistaakseni seitsemässä aiemmassa Resto-kisatapahtumassa. Lisäksi olen ollut mukana järjestämässä edellisiä Tampereen kisoja. Kaikki kisat ovat olleet mieleenpainuvia omalla tavallaan. Kunkin kilpailun teemalla ja paikkakunnalla on oma merkityksensä kisojen mieleen painumiseen. Ehkä gaalaillalliset ovat jääneet mieleen erityisenä elämyksenä, koska niihin kaikki ovat panostaneet. Esimerkiksi Rovaniemen kisoissa Santa Park oli upea gaalapaikka jo itsessään. 

Mitä toivot/odotat tulevilta Tampereen kisoilta? 

Toivon, että saamme järjestettyä onnistuneet kisat yhteistyössä projektitiimin, restonomiopiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden ja muiden sidosryhmien kanssa. TAMK ja Tampere näyttäkööt parhaat puolensa osallistujille; together, responsibly, evolving.

Mitä muutoksia haluaisitte nähdä alallamme seuraavan 10-vuoden aikajänteellä?

Minusta olisi hyvä, jos alamme arvostusta saataisiin nostettua sille tasolle, jolle se kuuluisikin. Alan arvostus lähtee jokaisesta itsestä. Jos emme itse arvosta sitä, niin ei sitä muutkaan tee. Alan yritysten työhyvinvointiin olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota, jotta työpaikoista saadaan vetovoimaisempia uusille työntekijöille. Alallla tarvittaisiin hieman enemmän tulevaisuuden ennakointikykyä ja muutoskyvykkyyttä. Toivottavasti kehittyvä teknologia tuo helpotusta alan rutiinitehtävien hoitamiseen, jolloin itse asiakaspalveluun voisi satsata enemmän. Kaipaan myös enemmän yhteistyötä yritysten ja koulutuksen kesken. 

Mikä meidän alassamme on mielestänne hienointa? 

Ala on erittäin monipuolinen ja siinä on mahdollisuuksia moneen suuntaan. Alan asiakkaana, esimerkiksi ravintolassa, on upeaa seurata henkilökuntaa, joka todella pitää työstään ja tekee sitä suurella sydämellä. Elämys itsessään on jo se, että saa nauttia osaavasta ja ammattitaitoisesta palvelusta. Ala on itsessään melko kansainvälinen. On hienoa, että on monenlaisia liikeideoita erilaisille asiakasryhmille. Alaan on helppo yhdistää elämykisiä tuovia elementtejä muilta aloilta. 

Riitta Brännare:

Olen Riitta ja tullut Tampereelle monen mutkan kautta. Matkailu- ja ravintola-alan olen aloittanut Muonion Olokselta ”muutama” vuosi sitten. Matkailu- ja ravintola-alasta olen aina tykännyt eikä tämä opettajan hommakaan ole yhtään hassumpaa ollut. Tässähän saa toteuttaa kaikenlaisia asioita. Ohjenuorani on opettajaurani aikana ollut ”sinä tiedät tuosta asiasta enemmän, minä tiedän tästä asiasta enemmän ja yhdessä tiedämme ja osaamme vieläkin enemmän”.  Yhdessä on touhuttu kaikenlaista vuosien aikana ja tällä on pärjätty ja edelleen pärjätään. 

Monissako restokisoissa olet ollut mukana tähän mennessä? Mitkä niistä ovat olleet mieleenpainuvimmat ja miksi? 

Olen ollut ehkä noin 10 kisoissa mukana. Mieleenpainuvimmat kisat olivat ensimmäiset käymäni kisat Turussa ja ensimmäiset Rovaniemen kisat. Molemmissa tuli Treen joukkueille menestystä, mikä tietysti oli mukavaa mutta ehkä niissä oli silloin sellaista uutuuden viehätystä. Kaikista kisoista on jäänyt mukavia muistoja, hyviä kontakteja ja opiskelijoiden kanssa on mukava olla missä tahansa tapahtumissa.

Mitä toivot/odotat tulevilta Tampereen kisoilta? 

Odotan, että kaikki järjestelyt menevät hyvin ja kaikille osapuolille tulee kisoista onnistunut ja mieleenpainuva kokemus.

Mitä muutoksia haluaisitte nähdä alallamme seuraavan 10-vuoden aikajänteellä?

Haluaisin nähdä tekemisen meininkiä ja sitä, että me kaikki nähtäisiin alan mahdollisuudet niin elinkeinon kuin koulutuksenkin näkökulmista ja kehitettäisiin/keksittäisiin todella jotain uutta alalle. Toivoisin tasapainoa työvoimatilanteeseen ja suotuisaa palkkakehitystä ja työhyvinvointia henkilöstölle. Myös vastuullisuus nousee toiveiden listan kärkeen. Kuitenkin ilon ja järjen kautta eteenpäin!

Mikä meidän alassamme on mielestänne hienointa? 

Hienointa on ihmiset ja elämän makuinen toiminta.

Mika Kylänen:

Työskentelen opetus- ja asiantuntijatehtävissä TAMKin Liiketalouden ja median yksikössä, palveluliiketoiminnan parissa. Minulla on 20 vuoden kokemus alue- ja elinkeinokehittämisen saralta, monipuolisesti tapahtuma-, matkailu- ja ravintola-alan eteenpäin viemisestä. Asiantuntija-alueeni ovat liiketoiminnan ja palveluiden kehittämisessä sekä ennakoinnissa.

Monissako restokisoissa olet ollut mukana tähän mennessä? Mitkä niistä ovat olleet mieleenpainuvimmat ja miksi? 

TampeResto 23 on osaltani vasta kolmannet kisat. Ehkä toistaiseksi mieleenpainuvimmat olivat vuonna 2013 Lahessa toteutetut kisat, jotka järjestimme silloisen LAMKin toimesta. Siinä pääsi näkemään kokonaisuutta tämänkertaisen tapahtuman tapaan Aasta Ööhön.

Mitä toivot/odotat tulevilta Tampereen kisoilta? 

On tietysti hienoa nähdä projektitiimin panos ja omaa ohjauksellista kädenjälkeä in action. Erityisesti odotan sitä, kuinka saamme tapahtuman kolme teemaa – Together, Responsibly, Evolving – näkymään tapahtumakävijän kokemuksessa ja ohjelmassa.

Mitä muutoksia haluaisitte nähdä alallamme seuraavan 10-vuoden aikajänteellä?

Haluaisin haastaa alaa yhä saumattomampiin asiakaskokemuksiin eri toimijoiden ja palveluntarjoajien välillä, fyysisen ja digitaalisen kohtaamisen yhdistämiseen erilaisissa palveluympäristöissä sekä kauttaaltaan tuottavuuden ja kannattavuuden parantamiseen. Tässä on kaksi keinoa ylitse muiden; nykyistä vahvempi digitalisaatio ja tekoälynkin hyödyntäminen, sekä jalostusarvon kasvattaminen mukavista peruspalveluista ikimuistoisiin elämyksiin, jopa yksilöllisiin muutoskokemuksiin. Haluaisin, että ala olisi rohkeampi ja toimisi trend setterinä myös muille aloille.

Mikä meidän alassamme on mielestänne hienointa? 

Kyllä se on sellainen yhdistelmä samanaikaisesti toisaalta monipuolisuutta – täähän on ihan huikea alustamainen klusteri, joka koskettaa niin monia – ja toisaalta sitä, miten erityinen asiakaskokemus- ja palvelu- ja vieraanvaraisuusosaaminen punaisena lankana on parhaimmillaan nähtävissä eri puolilla alaa.

Rauhallista joulua kaikille ja palataan vielä ennen vuoden vaihetta uuden postauksen parissa!

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.